Spis treści
Budowa europalety
Nr. części | Liczba elementów | Opis części | Wymiary nominalne (mm) D/W/S | Tolerancje (mm) | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | Deska dolna skrajna | 1200x100x22 | +3/-0 | +3/-3 | +2/-0 | ||||||
2 | 2 | Deska górna skrajna | 1200x145x22 | +3/-0 | +5/-3 | +2/-0 | ||||||
3 | 1 | Deska dolna środkowa | 1200x145x22 | +3/-0 | +5/-3 | +2/-0 | ||||||
4 | 3 | Deska wzdłużna | 800x145x22 | +3/-0 | +5/-3 | +3/-0 | ||||||
5 | 1 | Deska górna środkowa | 1200x145x22 | +3/-0 | +5/-3 | +2/-0 | ||||||
6 | 2 | Deska górna pośrednia | 1200x100x45 | +3/-0 | +3/-3 | +2/-0 | ||||||
7 | 6 | Wspornik | 145x100x78 | +5/-3 | +3/-3 | +2/-0 | ||||||
8 | 3 | Wspornik | 145x145x78 | +5/-3 | +5/-3 | +1/-1 | ||||||
9 | 27 | Gwóźdź pierścieniowy walcowany | 4,2×70 | Patrz UIC 435-2 | ||||||||
10 | 27 | Gwóźdź skręcony | 5,2×70 | |||||||||
11 | 24 | Gwóźdź pierścieniowy walcowany | 4,2×38 | |||||||||
12 | 24 | Gwóźdź pierścieniowy (zaginany ze ściętym ostrzem) | 2,8×56 | |||||||||
13 | 24 | Gwóźdź budowlany | 2,5×60 | |||||||||
14 | 24 | Klamra | 2,2x14x53 | |||||||||
15 | 27 | Gwóźdź pierścieniowy walcowany | 4,2×90 | |||||||||
16 | 27 | Gwóźdź pierścieniowy (zaginany ze ściętym ostrzem) | 5,2×90 |
Budowa europalety została opracowana tak, aby utrzymać, jak najniższą wysokość, dzięki temu eliminując nadmierny wpływ na przestrzeń ładunkową. Ten innowacyjny układ ma na celu ułatwienie bezproblemowego transportu europalety za pomocą wózków widłowych. Dzięki temu rozwiązaniu europaleta nie tylko spełnia normy efektywności transportu, ale również doskonale sprawdza się w logistyce, oferując optymalną wysokość dostosowaną do różnorodnych potrzeb branżowych. Wszystkie normy dotyczące certyfikowanych palet euro są zgodne z Kartą UIC 435.
Gwoździe do europalet
Wykorzystywane do produkcji europalet gwoździe muszą spełniać restrykcyjne wymagania, w celu zapewnienia odpowiednich paramentów oraz wytrzymałości. Do produkcji certyfikowanych europalet stosowane są tylko specjalne gwoździe pierścieniowe oraz gładkie wykonane z wytrzymałego materiału. Szczegółowe informacje oraz wymiary znajdziesz w artykule – Gwoździe do europalet.
Cechy Europalety
Najważniejszą cechą europalety jest standaryzacja obowiązująca na całym świecie. Powstanie europalety wynikało z potrzeby standaryzacji cech i parametrów opakowań drewnianych, powszechnie używanych w różnych branżach przemysłu. Inicjatywa ta miała na celu usprawnienie procesów logistycznych i zwiększenie efektywności przedsiębiorstw poprzez lepsze wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej i transportowej. Każda europaleta powinna spełniać określone normy konstrukcyjne, zgodnie z europejską normą EN 13698-1, która określa standaryzowane wymiary palety drewnianej na 1200 x 800 mm. Zgodnie z przepisami, paleta drewniana powinna także mieć ustaloną wagę wynoszącą około 25 kg. Nośność palety euro zależna jest od rozkładu ładunku. Mieści się ona w zakresie od 1000 do 1500 kg (nośność statyczna około 4000 kg). Te regulacje mają na celu zapewnienie spójności w logistyce oraz magazynowaniu.
Adam Paciorek
Dyrektor Techniczny ZPEUIC z wykształcenia i zamiłowania leśnik, drzewiarz i przyrodnik; nauka w Technikum Leśnym w Tucholi i SGGW Warszawa – uzyskany tytuł inżyniera leśnictwa; 28 lat pracy zawodowej, z czego ostatnie 15 lat na stanowisku Inspektor ds. kontroli europalet w SGS Polska Sp. z o.o.; wcześniej na stanowiskach: Kupiec surowca drzewnego w Pfleiderer Grajewo, Kierownik w Tartaku – ZTS J.Jacyno, a na początku kariery 8 lat pracy w Lasach Państwowych na stanowiskach podleśniczy i Specjalista. Zainteresowania: fotografia, podróże, żeglarstwo i strzelectwo.