...

Gwoździe stosowane w paletach UIC-EUR

Spis treści

Paleta transportowa EUR-UIC jest przeznaczona do wielokrotnego użytku. Dzięki jej budowie i wytrzymałości, można ją poddać obciążeniu dynamicznemu do 1500 kg oraz statycznemu do 4000 kg. Aby pomimo upływu czasu paleta zachowała swoje parametry, do jej produkcji powinny zostać użyte właściwe materiały – nie tylko drewno, ale również gwoździe. Do produkcji takich palet używa się certyfikowanych gwoździ walcowanych pierścieniowo. Pierścień wytworzony na trzpieniu gwoździa ma specjalny kształt, który z jednej strony ułatwia wbijanie, a z drugiej utrudnia jego późniejsze wyrywanie. 

Do produkcji palet UIC-EUR stosujemy trzy rodzaje gwoździ:

Aby zapewnić trwałość połączenia, gwoździe do produkcji UIC-EUR muszą spełniać określone wymagania wytrzymałościowe oraz wymiarowe.

Najważniejsze z nich to:

1. Wytrzymałość na zrywanie drutu zastosowanego do produkcji gwoździ

Długość gwoździa
Wymagania
Norma BIZON
90 mm
>700 MPa
730-900 MPa
70 mm
>650 MPa
730-900 MPa
40 mm
>600 MPa
760-880 MPa
Fot. Surowiec wejściowy (drut) musi posiadać odpowiednie parametry, aby powstał z niego pełnowartościowy gwóźdź
2. Wytrzymałość na zrywanie łba gwoździa
Długość gwoździa
Tolerancje średnicy łba
70-90 mm
Ø8,2+/-0,2mm
40 mm
Ø7+/-0,25mm
Fot. Badanie wymiarów gwoździa pod mikroskopem.

Aby spełnić powyższe wymagania nie wystarczy użyć stali o odpowiedniej jakości, ale należy również zapewnić właściwy przebieg całego procesu produkcji. Wielu producentów gwoździ kupuje gotowy drut nie mając 100% pewności co do jego właściwości. Firmy posiadające cały proces produkcji pod jednym dachem od wyrobu hutniczego po gotowy gwóźdź (np. BIZON INT) mogą zapewnić odpowiednią jakość na każdym etapie procesu produkcji. Jeżeli właściwie o to dbają – odbiorcy otrzymują zawsze gwoździe o tej samej, najwyższej jakości. Pójście „na skróty” zawsze wymusza działania korygujące – często obserwujemy na rynku np. zwiększenie średnicy gwoździa lub pogrubienie łba w celu zapewnienia właściwych parametrów.


Oprócz samych parametrów gwoździ na wytrzymałość palety wpływ ma również ich odpowiednie rozmieszczenie w drewnie. Aby deski i klocki nie pękały, gwoździe nie powinny w bliskiej odległości przecinać tych samych włókien w drewnie. Ponieważ trudno to zapewnić podczas wbijania ręcznymi gwoździarkami, do produkcji palet UIC-EUR wymagane są maszyny, które takie powtarzalnie rozmieszczenie gwarantują.

Fot. Gwoździe luzem w opakowaniu zbiorczym
Fot. Gwoździe w zwojach łączone drutem

Podczas użytkowania palet, zdarza się, że jakieś jej elementy ulegają uszkodzeniu mechanicznemu. Aby taką paletę można było dalej użytkować, należy ją naprawić. Do tego są używane takie same gwoździe jak do produkcji palet, z tą różnicą, że zazwyczaj są one połączone drutem i wbijane za pomocą ręcznych gwoździarek pneumatycznych.

Fot. Gwoździarka pneumatyczna BIZON 100 DC
Każda paleta UIC-EUR po naprawie musi być oznaczona specjalnym gwoździem naprawczym. Tylko taki gwóźdź wbity w środkowy klocek, jest dowodem, że została naprawiona przez licencjonowany zakład.
Fot. Gwóźdź naprawczy luzem
Fot. Gwoździe naprawcze łączone drutem
Fot. Gwoździarka pneumatyczna BeA 556 DC do wbijania gwoździ naprawczych
Paweł Kaliszewski
Paweł Kaliszewski

Szef marketingu w BizeA z wykształcenia Technolog Drewna; nauka na SGGW Warszawa – uzyskany tytuł inżyniera technologa drewna. 20 lat pracy zawodowej w szeroko pojętym przemyśle drzewnym. Od projektanta mebli dla Sunreef Yachts do maketingu w BizeA Sp. z o.o. - największego dostawcy elementów złącznych dla przemysłu drzewnego w Europie. Zainteresowania: muzyka, rower, piłka nożna, książki