...

Klamry kontrolne w europaletach

Spis treści

Ważne informacje o klamrach kontrolnych

Klamry kontrolne w europaletach, to niejako banderola pozwalająca odróżnić oryginalny produkt. Ma ona też podobne przeznaczenie – jest obowiązkowym potwierdzeniem przejścia kontroli jakości każdej europalety oraz elementem pozwalającym ułatwić rozliczenia finansowe pomiędzy producentem a koleją udzielającą licencję i jednostką kontrolną. Czy obecność klamry jest obowiązkowa? Oczywiście, że tak i to bezwzględnie! Każda nowa europaleta musi zostać nią oznakowana i nie może opuścić zakładu produkcyjnego, a nawet hali produkcyjnej bez tejże właśnie klamry. Zatem, jeśli nabywasz nowe europalety, to obowiązkowo sprawdź, czy Twój dostawca dotrzymał tego obowiązku! Jeśli na nowych europaletach nie znajdujesz klamer kontrolnych, to masz niestety do czynienia z próbą oszustwa!

O tym jakie możesz spotkać rodzaje klamer kontrolnych i co to może oznaczać – przeczytasz poniżej.

Klamry kontrolne w europaletach – Co powinieneś wiedzieć?

Klamra kontrolna jest z pozoru niewielkim znaczkiem – zszywką umieszczoną na środkowym wsporniku europalety. Tak – na środkowym wsporniku, na tym, który zawiera dane informujące o przejściu obróbki fitosanitarnej, o kolei udzielającej licencję oraz o numerze licencji i dacie produkcji europalety. Ta zszywka ma jednak przynajmniej kilka zabezpieczeń, które odróżnią ją w razie potrzeby od fałszywych klamer. Każda kolej stosuje też inne kolory, którymi koduje „rodzaj” producenta. Zszywki są nanoszone na europaletę zazwyczaj w procesie produkcyjnym, chociaż czasem dopiero po wysuszeniu i odbiorze jakościowym przez jednostkę kontrolną. Dlaczego tak? Otóż producenci w zależności od stażu i doświadczenia traktowani są różnie. „Młodzi” niedoświadczeni mają obowiązek po przygotowaniu partii palet zgłosić ten fakt do jednostki kontrolnej, która przysyła inspektora na kontrolę. W tym przypadku to kontroler przywozi ze sobą klamry i pozwala na ich naniesienie na europalety dopiero po kontroli. Oczywiście w sytuacji, gdy palety nie spełnią wymogów norm nie ma takiego pozwolenia i partia palet musi zostać przesortowana / naprawiona. Producent podlegający takim procedurom jest na poziomie kontrolnym „L1”. 

Bardziej doświadczeni producenci, którzy przeszli dodatkowe szkolenia i kontrole otrzymują do dyspozycji dokładnie odliczone ilości klamer i bieżące kontrole przeprowadzają samodzielnie. Kontrole te potwierdzają nabiciem klamer kontrolnych. W praktyce klamry na paletach umieszczają maszyny w ciągu produkcyjnym, a europalety kontrolowane są przynajmniej jeden raz na zmianę produkcyjną przez wyznaczonego doświadczonego pracownika. Taki producent jest na poziomie kontrolnym „L2” nazywanym „samokontrolą”. Producent nie pozostaje jednak bez nadzoru – przynajmniej raz w miesiącu wyznaczona jednostka kontrolna przeprowadza niezapowiedzianą inspekcję. Powyższe informacje kodowane są kolorami klamer kontrolnych.

Rodzaje klamer kontrolnych

Każda kolej lub grupa kolei udzielająca licencji przyjmuje do stosowania i dystrybuuje różne kolory lub nawet wzory klamer kontrolnych. Poniżej opiszemy poszczególne – pamiętajmy jednak, że jest to stan na moment pisania tego artykułu. Sytuacja rzadko się zmienia, jednak zmiany następują.

Klamry fioletowe i pomarańczowe

Grupa kolei – koleje austriackie QBB oraz koleje hiszpańskie ADIF stosują te dwa kolory. Kolor fioletowy stosowany jest u producentów na poziomie L1, zaś kolor pomarańczowy u producentów na samokontroli L2.

Klamry zielone (limonkowe)

Stosują je koleje czeskie CD. Tutaj nie odróżnia się poziomów kontroli, ponieważ każdy nowy producent przechodzi rozszerzone szkolenie i bardzo szczegółowe kontrole. W momencie uzyskania licencji producent sam musi zadbać o należyte kontrole wewnętrzne i funkcjonuje na poziomie L2. Oczywiście jednostka kontrolna „odwiedza” producentów regularnie podczas niezapowiedzianych inspekcji.

Klamry w kolorze miedzianym

Niewielkie zszywki z metalu wyglądającego jak miedź, z wygrawerowanymi napisami i niewielkim oznaczeniem czerwonym lakierem. Do niedawna stosowały je równocześnie koleje czeskie i słowackie. Na dzień dzisiejszy pozostały przy nich tylko koleje słowackie. Należy zwrócić uwagę, że może się to zmienić – zmienimy treść tego artykułu, gdy to nastąpi. Nie ma tu rozróżnienia na poziomy kontroli.

Klamry w kolorze srebrnym

Wielkością zbliżone do tych znakowanych kolorami, tutaj znajdziemy jedynie grawerunek z nazwą kolei MAV REC. Nie mamy informacji o poziomach kontroli.

Podsumowanie

Uwaga 1: w paletach używanych może dojść do sytuacji, w której klamer nie znajdziemy. Może to wynikać z wypadku (uszkodzenie palety) lub zwyczajnej kradzieży. Europaleta po remoncie również może nie mieć klamry – kiedy wymieniony został wspornik.

Uwaga 2: Artykuł nie opisuje klamer kontrolnych stosowanych w paletach Epal… Tam analogicznie jak w europaletach znakowanych znakiem EUR w owalu występują dwa kolory: czarny (L1) i żółty (L2).

Picture of Adam Paciorek
Adam Paciorek

Dyrektor Techniczny ZPEUIC z wykształcenia i zamiłowania leśnik, drzewiarz i przyrodnik; nauka w Technikum Leśnym w Tucholi i SGGW Warszawa – uzyskany tytuł inżyniera leśnictwa; 28 lat pracy zawodowej, z czego ostatnie 15 lat na stanowisku Inspektor ds. kontroli europalet w SGS Polska Sp. z o.o.; wcześniej na stanowiskach: Kupiec surowca drzewnego w Pfleiderer Grajewo, Kierownik w Tartaku – ZTS J.Jacyno, a na początku kariery 8 lat pracy w Lasach Państwowych na stanowiskach podleśniczy i Specjalista. Zainteresowania: fotografia, podróże, żeglarstwo i strzelectwo.