Brak najazdów w europalecie EPAL lub UIC

Czy brak najazdów na paletach certyfikowanych EPAL lub EUR jest wadą krytyczną?

Ważne jest na początku, zrozumienie czym są wady krytyczne dyskwalifikujące palety z obiegu. Opisaliśmy, czym są wady krytyczne w identyfikacji palet.

Wracając zatem do pytania – czy brak najazdów na europaletach jest wadą krytyczną? Otóż nie jest! Tzw. „najazdy”, czyli fazowanie górnych krawędzi desek spodnich jest obowiązkowe i wpisane jest do konstrukcji europalety, jednak ich brak lub niedostateczna wielkość to błąd główny. Błędy z tej grupy powodują skrócenie żywotności europalety, a ten konkretny przyczynia się do szybszego uszkadzania desek spodnich. Niestety może mieć też negatywny wpływ na urządzenia transportowe. 

A co z robić z paletą obarczoną taką wadą? Otóż najrozsądniej jest użytkować ją dalej, a kiedy już kwalifikować się będzie do naprawy – skierować do licencjonowanej firmy naprawczej. Tam w trakcie naprawy problem zostanie rozwiązany.

Brak frezowanych desek w partii produkcyjnej

Błąd taki w firmie produkcyjnej, szczególnie jeśli dotyczy większej ilości palet – np. w sytuacji awarii narzędzi wykonujących tę czynność na linii produkcyjnej – spowoduje konieczność przeglądu i naprawy partii palet obarczonych tym problemem. W przypadku pojedynczego występowania nie może powodować zatrzymania partii palet. 

Brak frezowanych desek w firmie naprawczej

Błąd ten wykryty w licencjonowanej firmie naprawiającej spowodowałby konieczność zatrzymania kontrolowanej partii palet i ponowne sprawdzenie oraz właściwe naprawienie palet. W przypadku dostawy realizowanej od naprawiającego należałoby partię palet zwrócić do ponownej naprawy. Jest jeszcze jedna kwestia do wyjaśnienia – jeżeli brak „najazdów” dotyczy wszystkich spodnich desek, to należałoby przyjrzeć się dogłębnie całej palecie, ponieważ może to być paleta sfałszowana i wyprodukowana z pominięciem niektórych ważnych cech i co najważniejsze z pominięciem kontroli jakości